[UML.2] UML이란?
UML은 Unified/Universal Modeling Language의 약자로, wikipedia에는 다음과 같이 설명되어 있다.
소프트웨어 엔지니어링 분야에서 UML은 개체(Object)를 표현하기 위한 표준화된 시각적 규격 언어이다. UML은 범용의 모델링 언어로써, 그림 기호를 사용해서 대상이 되는 시스템의 추상화된 모델(이를 UML모델이라 한다)을 만든다.
(In the field of software engineering, the Unified/Universal Modeling Language (UML) is a standardized visual specification language for object modeling. UML is a general-purpose modeling language that includes a graphical notation used to create an abstract model of a system, referred to as a UML model.)
개요(General Description)
UML은 공식적으로 OMG(Object Management Group)의 UML metamodel에서 Meta-Object Facility metamodel(MOF)로 정의되었다. 다른 MOF기반의 규격처럼, UML은 소프트웨어 개발자들이 좀 더 개념과 구조에 집중하도록 만들어졌다. UML로 표현된 모델은 변환기를 이용해서 다른 형태(자바 등)로 자동 변환이 가능하며, 여기에는 OMG에서 제공하는 QVT와 같은 변환 언어가 있다.
UML은 프로파일과 스테레오타입을 이용해서 변형/확장이 가능하다.
프로파일을 이용한 확장의 의미가 UML 2.0의 주요한 개정 사항이다.
(UML is officially defined at the Object Management Group (OMG) by the UML metamodel, a Meta-Object Facility metamodel (MOF). Like other MOF-based specifications, UML has allowed software developers to concentrate more on design and architecture[citation needed].
UML models may be automatically transformed to other representations (e.g. Java) by means of QVT-like transformation languages, supported by the OMG.
UML is extensible, offering the following mechanisms for customization: profiles and stereotype. The semantics of extension by profiles have been improved with the UML 2.0 major revision.)
P.S. 역시나 번역은 어렵다는 생각을 다시 하게 만든다.
하지만 번역이 어려운 첫번째 이유는 UML에 대해서 잘 모르기 때문이다.
Wikipedia의 참조문은 이것으로 마치고 이 다음부터는 제대로 된 공부를 시작해 보자.
[출처] [UML.2] UML이란?|작성자 dimalion